Jak długo trwa pozycjonowanie?

Jak długo trwa pozycjonowanie?

Pozycjonowanie strony wielu kojarzy się z szybkimi wzrostami, które błyskawicznie przekładają się na rosnące dochody. Rzeczywiście, procesy SEO mogą prowadzić do spektakularnych rezultatów. Najczęściej jednak każde wypiętrzenie na wykresie ma swoje źródło w wielogodzinnych działaniach, które mogą trwać całymi miesiącami – choć również nie jest to regułą. Od czego zatem zależy czas, w którym możemy cieszyć się z pierwszych sukcesów pozycjonowania, skoro jest to kwestia tak zróżnicowana?

Ostatnio na naszym blogu: Pozycjonowanie przed rozpoczęciem sprzedaży w sklepie internetowym

Na efekty pozycjonowania zazwyczaj trzeba trochę poczekać. Niektórzy muszą jednak mieć nieco więcej cierpliwości, niż inni, co często spotyka się z negatywnymi odczuciami. Te są najczęściej mocno przesadzone, a skromne początki pozycjonowania po czasie przeradzają się w świetne wyniki. Co jednak wpływa na to, przez jaki czas nasza cierpliwość może być nadużywana?

Co wpływa na czas pozycjonowania?

1. Branża, w jakiej działa firma

Jednym z najistotniejszych czynników, z jakim musi zmierzyć się każdy specjalista SEO, jest branża, w jakiej działa firma. To właśnie ona determinuje, z jak dużą konkurencją przyjdzie mu się mierzyć, oraz jak trudne będzie wyniesienie wybranych fraz na wyżyny przeglądarki. Wyspecjalizowane, rzadko spotykane produkty będą prostsze do umieszczenia na wysokich pozycjach niż popularne, często wyszukiwane frazy. Ważne jest również to, czy dana strona chce działać wyłącznie lokalnie, czy ogólnokrajowo – im większy zasięg jej działania, tym trudniejsze zadanie dla pozycjonującego.

2. Firma pozycjonująca i strategia SEO

Umiejętności i doświadczenie są cenne w każdej dziedzinie – także przy pozycjonowaniu. Doświadczony specjalista SEO z pewnością lepiej dobierze działania, które stopniowo złożą się na sukces firmy. Ogromne znacznie ma również strategia pozycjonowania – inne korzyści przynosi bowiem nastawienie na szybki wzrost pozycji, a inne – pozycjonowanie szerokie. Dostosowanie jej do celów, jakie chcemy zrealizować, jest kluczem do osiągnięcia sukcesu!

3. Historia strony internetowej

Bywa, że strony przechodzą z rąk do rąk, a nie każda ich para dba o witrynę należycie. Zdarza się, że strona, która teraz aspiruje do bycia popularnym sklepem internetowym, niegdyś została uznana przez Google za spam. W przypadku banów, blokad i nałożenia tzw. “filtrów” dalsze pozycjonowanie strony, nawet już zupełnie odmienionej, może być znacznie utrudnione. Odbudowywanie zaufania przeglądarki do danej witryny może bardzo długo trwać! Nowe strony również nie mają w tej kwestii lekko – również w ich przypadku Google musi przekonać się, że są warte zainteresowania. Te czynniki sprawiają, że przy optymalizacji trzeba się wykazać jeszcze większą czujnością i zindywidualizowanym podejściem.

4. Konkurencja i jej działania

W internecie nikt nie jest sam i nawet najlepszy sklep internetowy musi się pogodzić z tym, że ma konkurencję. Ta również nie śpi – a może nawet też chce się pozycjonować! W takiej sytuacji specjalista SEO również może mieć utrudnione zadanie, musi bowiem “powalczyć” o frazy już nie z samą wyszukiwarką, ale także z potencjalnie wspieranym przez SEO przeciwnikiem. Taka sytuacja może sprawić, że czas potrzebny na osiągnięcie spektakularnego sukcesu znacznie się wydłuży.

5. Budowa i zawartość strony

Klienci niechętnie wchodzą na przestarzałe strony, a roboty Google idą ich śladem. Nieprzyjazna architektura, nieprzejrzysty interfejs i opustoszałe strony to prosty przepis na to, by wydłużyć swoją drogę do dobrych wyników. Intuicyjna obsługa strony to jednak nie wszystko – równie ważne jest to, co się na niej znajduje. Google raczej naszych produktów nie kupi, będzie za to żywo zainteresowany wszelkimi treściami, jakie zamieścimy na ich stronach. Ich brak może być bardzo szkodliwy dla pozycji strony, lecz kiedy będą one dostatecznie dobrze zoptymalizowane, znacznie skrócą naszą drogę na czołowe pozycje w wyszukiwarce.

6. Parametry strony

W procesie pozycjonowania ważna jest nie tylko sama strona, ale także to, jak jest ona odbierana przez systemy odbierające jej parametry. Strona o niskim Page Authority z pewnością nie ma szansy na znalezienie się od razu wysoko w wynikach wyszukiwania. Równie ważna jest choćby ilość jakościowych odnośników prowadzących do strony, podobnie jak szereg innych czynników. To właśnie one mają duży wpływ na to, czy Google odbiera stronę pozytywnie i decyduje się ją promować.

Trzy miesiące, sześć, dziewięć… Kiedy zobaczymy wyniki?

Dobrych rezultatów możemy spodziewać się wtedy, gdy stan strony i jej zawartość zostaną wszechstronnie poprawione. Jest to proces, który może zająć kilka miesięcy, lecz jeśli będzie on konsekwentnie kontynuowany, może on prowadzić do spektakularnych wyników.

Kluczowe dla późniejszych sukcesów są już pierwsze trzy miesiące pozycjonowania. Właśnie te tygodnie to czas, kiedy specjaliści zapoznają się z zawartością strony i opracowują strategię, która najbardziej odpowiada jej potrzebom. Wtedy dochodzi też do wybierania słów kluczowych odpowiednich dla danego klienta. Równolegle przygotowywany jest audyt, który ma wskazać problemy, z jakimi boryka się dana strona oraz znaleźć rozwiązania, które pomogą sprawić, by te kłopoty bezpowrotnie zniknęły.

Najczęściej w okresie pierwszych trzech miesięcy rozpoczyna się także proces optymalizacji strony. Dla specjalistów jest to także czas pozyskiwania pierwszych linków zewnętrznych prowadzących do danej strony. Mają one na celu polepszenie parametrów strony oraz sprawienie, że będzie ona lepiej przyjmowała kolejne aktualizacje.

Przez pierwsze trzy miesiące nie należy się spodziewać gwałtownego wzrostu wejść na stronę. W tym czasie w górę mogą powędrować jednak wykresy wyświetleń danych podstron w wyszukiwarce oraz może zwiększać się widoczność strony na poszczególne frazy – i to właśnie one w dłuższej perspektywie przełożą się na sukces strony. Pierwsze jego oznaki będzie widać już od 3 do 6 miesięcy od rozpoczęcia procesu pozycjonowania. To właśnie wtedy będzie można obserwować wzrost ruchu, czyli ilości osób odwiedzających naszą stronę. Na przełożenie się tych wyników na konwersje też trzeba jednak poczekać – to zjawisko następuje zazwyczaj od 6 do 12 miesięcy od rozpoczęcia pozycjonowania. Ten proces może jednak potrwać znacznie dłużej – jeśli strona jeszcze przed rozpoczęciem procesów SEO notowała spadki, potrzebny będzie dodatkowy czas, by odbudować to, co zostało wcześniej stracone.

Kiedy efekty SEO?

Dzięki dokładnie zaplanowanej strategii spektakularne wyniki osiągnęła choćby firma Maleomi – jeden z klientów Delante. Ten sklep z akcesoriami do kuchni i domu na początku zmagał się z wieloma wyzwaniami- od niepoprawnie zoptymalizowanej strony głównej, po frazy ogólne sytuowane na szarym końcu listy wyszukiwań. W case study Maleomi zastosowano strategię long-tail SEO, nastawioną na pozyskanie klientów dla sklepów internetowych. Realizowano ją konsekwentnie przez 9 miesięcy, w tym czasie zwiększając ruch organiczny o 101% – i wyprzedzając stronę producenta na liście wyszukiwań dla frazy Pusheen!

Maleomi - ruch organiczny
Wzrost ruchu organicznego na stronie maleomi.pl w czasie naszej współpracy

Maleomi była jednak stroną, która miała już za sobą kilka lat działalności. Case study Kliniki Zakrzewscy przedstawia jednak zgoła inną sytuację początkową, w której strona internetowa startuje w zasadzie od zera. Przeniesienie na nową domenę było wyzwaniem – szczególnie, że celem było zachowanie i późniejszy wzrost ruchu przy całej operacji. Konsekwentnie wdrażana strategia sprawiła, że cała procedura udała się, a zarówno ruch, jak i widoczność nowej domeny zostały wprowadzone na wysoki poziom zupełnie od zera.

Widoczność - Klinika Zakrzewscy
Wyświetlenia i kliknięcia strony Kliniki Zakrzewscy od przeniesienia na nową domenę do grudnia 2018 r.

Długi czas oczekiwania na sukcesy nie musi być jednak regułą. Istnieją strony, które niezwykle pozytywnie reagują na każde działanie specjalisty SEO. Przykładem takiego właśnie zachowania witryny jest case study Daniken – firmy, która w zaledwie trzy miesiące osiągnęła 160% wzrostu ruchu na stronie. W jej przypadku kluczowymi problemami była niepoprawna technicznie konstrukcja URLi, źle zoptymalizowana strona główna oraz brak metadanych. Zastosowanie szerokiej optymalizacji rozwiązało jednak i te problemy – i to ze spektakularnym skutkiem.

Ruch organiczny Daniken
Wzrost ruchu organicznego na stronie firmy Daniken na przestrzeni trzech miesięcy współpracy

Optymalizacja? Cierpliwości!

Jak widać na powyższych przykładach, nie ma jednego wzoru, który mógłby określić, jak długo trzeba czekać na pierwsze efekty procesu SEO. Można jednak śmiało wywnioskować, że niezależnie od tego, z jaką stroną mamy do czynienia, konsekwentnie prowadzony proces optymalizacji może prowadzić do spektakularnej poprawy wyników. Warto jednak zaufać w tej kwestii specjaliście od pozycjonowania – to właśnie on najlepiej dobierze odpowiednią dla danej strony strategię, która w przyszłości będzie mogła zaprocentować.

  5,00 / 5 ( 6 )
Autor
Junior SEO Specialist - Ania

Junior SEO Specialist

Pierwsze kroki na drodze swojej kariery stawiała jako wydawca stron internetowych, jednak ścieżkę usłaną różami znalazła dopiero w Delante w listopadzie 2018 roku. W swojej pracy stawia na efektywną organizację czasu i efektowne wyniki. Poza pracą uwielbia grać w gry komputerowe, choć te czasem nie odwzajemniają tej miłości.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.