Skuteczne pozycjonowanie – jak mierzyć efekty?

Skuteczne pozycjonowanie – jak mierzyć efekty?

Korzyści ze skutecznego pozycjonowania nie obserwuje się z dnia na dzień. Aby zmierzyć rzeczywiste efekty tego typu działań, najlepiej jest monitorować je z dłuższej perspektywy czasowej – półrocza, roku, kilku lat. Pilna obserwacja korzyści płynących z pozycjonowania pozwala ocenić pracę agencji, której je zlecono oraz za pomocą wygenerowanych danych i wykresów dostrzec postępy w rozwoju serwisu.

Ostatnio na naszym blogu: Ograniczenia w Google Moja Firma przez COVID-19

Korzyści ze skutecznego pozycjonowania nie obserwuje się z dnia na dzień. Aby zmierzyć rzeczywiste efekty tego typu działań, najlepiej jest monitorować je z dłuższej perspektywy czasowej – półrocza, roku, kilku lat. Pilna obserwacja korzyści płynących z pozycjonowania pozwala ocenić pracę agencji, której je zlecono oraz za pomocą wygenerowanych danych i wykresów dostrzec postępy w rozwoju serwisu. Skuteczność pozycjonowania najlepiej mierzyć za pomocą specjalistycznych narzędzi.

Jak mierzyć skuteczność pozycjonowania?

W internecie dostępne są różne programy do mierzenia skuteczności pozycjonowania.
Najpopularniejszym z nich i darmowym jest Google Analytics, którego możliwości krótko tu omówimy.

Google Analytics może za darmo dostarczać szczegółowe dane na temat odwiedzin Twojej witryny. Jeśli chcesz je obserwować, powinieneś zarejestrować się na jego stronie i podać kilka podstawowych informacji na temat swojego serwisu. Następnie program prześle Ci kod śledzenia, który po wklejeniu na witrynę umożliwi Google badanie częstotliwości wizyt. Odczekaj kilka godzin, aby otrzymać do nich dostęp i… już, gotowe, czas zacząć zbierać informacje!

 

Skuteczne pozycjonowanie z narzędziami Google Analytics

 

Po zalogowaniu się do panelu i wejściu do zakładki Kanały możesz sprawić, z jakich źródeł użytkownicy trafili na Twoją stronę. Jak widzisz jest tam kilka podstawowych kanałów, z których można zbierać odwiedziny. Oto one:

  • Ruch organiczny oznacza wejścia na stronę z bezpłatnych wyników wyszukiwarki.
  • Referale to przejścia na witrynę z innych stron – blogów partnerskich, katalogów, stron znajomych.
  • Direct to wejścia bezpośrednie na stronę. Występują, kiedy ktoś wpisze nasz adres bezpośrednio do przeglądarki albo dodał naszą stronę do ulubionych.
  • Social określa liczbę wejść na stronę z takich portali, jak Facebook, Twitter czy Google+.
  • Paid Search, czyli CPC, to wejścia na stronę wygenerowane przez wykupione reklamy internetowe.

Z punku widzenia pozycjonowania najważniejszy w mierzeniu efektów jest ruch organiczny. Firmy pozycjonujące zabiegają o to, aby strona znalazła się jak najwyżej w wyszukiwarce po wpisaniu konkretnych fraz. Decydują się na takie działanie właśnie po to, by zwiększyć ruch organiczny na stronie.

Jak interpretować informacje z Google Analytics?

Analizując zawartość zakładki Kanały możesz zaobserwować, czy w ostatnim okresie nastąpił wzrost lub spadek ruchu organicznego. Rosnące liczby są naturalnie oznaką skutecznego pozycjonowania, malejące natomiast, szczególnie w sposób gwałtowny, mogą oznaczać otrzymanie kary od Google, być śladem niedawnej awarii albo oznaką pojawienia się licznych błędów na stronie.

Zaglądając do zakładki Cały ruch szybko sprawdzisz zaangażowanie użytkowników. Znajdują się tam procentowo podane informacje na temat odwiedzin i wyjść ze strony, a także spędzonego na niej czasu. Z takich informacji wiele można wywnioskować. Strona często i szybko opuszczana może być mało czytelna, nieatrakcyjna wizualnie albo nieinteresująca dla odbiorców.

Zakładka Wszystkie odesłania w Zawartości witryny zawiera informacje o podstronach, na które najczęściej trafiają użytkownicy z wyszukiwarki. Dzięki nim można łatwo się dowiedzieć, jakie tematy najbardziej interesują gości na Twojej stronie i jakich treści najczęściej poszukują.

Wykorzystaj narzędzia Google, aby Twe pozycjonowanie było bardziej skuteczne

Nie tylko Google – czyli o innych wartościowych narzędziach do mierzenia skuteczności SEO

Skuteczne pozycjonowanie to nie ciuciubabka. Nie wystarczy wprowadzać zmian na stronie, np. optymalizując blogposty, i mieć nadzieję, że będzie lepiej. Jedno źródło informacji – takie jak Google Analytics – nie wystarczy. Należy różnicować narzędzia i dywersyfikować perspektywy. Podstawowym narzędziem do monitorowania każdego procesu pozycjonowania, pozwalającym ocenić jego skuteczność w stopniu podstawowym, jest monitor pozycji fraz kluczowych. Możecie skorzystać z polskiego, start-upowego Positionly albo np. z rozwijanego w UK SERPlaba. Jak daleko znajdujecie się od podium, pokaże Wam też Moz Rank Tracker. Każde takie narzędzie posiada funkcję wizualizacji ruchów pozycji na przestrzeni określonego odcinka czasu. Dzięki temu jasno zobaczysz, w jakiej kondycji znajduje się Twoja strona i czy zlecone przez Ciebie agencji SEO pozycjonowanie jest faktycznie skuteczne.

Zasadniczo, SEO to sporo roboty. Jeśli zajmujesz się prowadzeniem przedsiębiorstwa, to nasza rada jest taka, byś robił właśnie to – a pozycjonowanie pozostawił ludziom, którzy robią to skutecznie. ALE – z drugiej strony – podstawowa znajomość narzędzi do monitorowania pozycji pozwoli Ci lepiej orientować się w efektach, za które przecież płacisz. Większość narzędzi jest dość intuicyjna i łatwa w obsłudze. Zdecydowanie warto się z nimi zapoznać.

Podsumowanie

Bez użycia odpowiednich narzędzi niełatwo jest zmierzyć skuteczność pozycjonowania. Warto zaopatrzyć się w Google Analytics oraz oprogramowanie do monitorowania pozycji. Pierwsze z tych narzędzi, dzięki obserwacji ruchu na stronie, dostarcza informacji na temat zmian w liczbie odwiedzin, wskazuje które podstrony są najatrakcyjniejsze dla internetowego gościa i ile czasu spędza on na stronie. Drugie pokazuje, czy Twoja strona pnie się do góry wśród wyników wyszukiwania Google (czasami może to zająć sporo czasu, jeśli konkurencja rzuca prawdziwe wyzwanie, a efekty Twojego SEO mają być trwałe). Wszystkie te informacje są cenne, bo dostarczają Ci odpowiedzi na podstawowe pytanie: Czy termin skuteczne pozycjonowanie odnosi się także do mojej strony internetowej?

  0 / 5 ( 0 )
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Comments (4)
  1. W tekście pokazane jest, aby mierzyć skuteczność pozycjonowania za pomocą Google Analytics, ale brakuje de facto wskazówki, jak mierzyć tę skuteczność – pozycjami, wolumenem ruchu etc. Brakuje jednego magicznego słowa – konwersja 🙂 Można wyobrazić sobie sytuację, w której agencja SEO ładuje content na bloga firmowego – ruch rośnie, zaangażowanie rośnie, ale w ogóle nie przekłada się to na zainteresowanie ofertą, bo np. strona rankuje jedynie na frazy, które wpisują osoby szukające darmowej wiedzy, a nie usług. Dobra strategia pozycjonowania uwzględnia różne typy ruchu, różne cele – warto zastanowić się nad modelem pomiaru skuteczności SEO opartym na przełożeniu ruchu na konwersje (nominalnie – liczba konwersji, procentowo – współczynnik konwersji dla ruchu organicznego względem np. kanałów płatnych, a także wydajnościowo z perspektywy ROI – czyli wartość konwersji w stosunku do nakładów na SEO). Całkiem dobrze zobrazował to Rand Fishkin: http://takaoto.pro/jak-mierzyc-skutecznosc-pozycjonowania/

    1. Dzięki Szymon za konstruktywny komentarz.
      Generalnie artykuł ma być małym krokiem, żeby pokazać, że pozycje to nie wszystko, ale to ruch (w tym wypadku organiczny) ma być mierzalnym efektem.
      Ja wiem, że wszyscy cierpimy na to, że fetyszem klientów są pozycje – ale wciąż spotykamy się ze stronami, które funkcjonują kilka lat w internecie bez podstawy jaką jest Google Analytics.
      Zgadzamy się co do tego, że ruch ma prowadzić do konwersji.

  2. Ja dodam od siebie, że przy analizie ruchu najważniejszym jest wyłonić segment wejść bezpłatnych (wystarczy kliknąć na napisz „Wszystkie Sesje” nad wykresem i znaleźć tam wejścia bezpłatne ważne), Dodatkowo tak jak wspomina @szymonslowik:disqus należy badać dane pod kątem konwersji (choćby odwiedzenie kluczowej strony z ofertą z danymi kontaktowymi). Dodatkowo do oceny skuteczności pozycjonowania warto wziąć raport stron docelowych (zakładając, że nie ma kanibalizacji), oraz przepływ ruchu z tychże stron. Na podstawie tych stron możemy jeszcze dodatkowo optymalizować je pod kątem konwersji, likować z nich wewnętrznie do innych części serwisu internetowego, dostosować UX, tak aby strona miała większe prawdopodobieństwo przejścia do stron ofertowych. Jeśli chodzi o analizę czasową to najlepiej porównywać dane rok do roku (YoY), ewentualnie kwartalnie, wiąże się to z sezonowością trendów w wyszukiwarce.

    A jeszcze jedno, w większości wypadków lepiej jest mniejszy wzrost w SEO, ale lepsze przełożenie na konwersje, oznacza to że pozycjonowane słowa kluczowe są trafne do problemów osób szukających rozwiązania swoich problemów, że strona docelowa również jest dopasowana do zapytania. Przyda się do tego monitoring pozycjo wskazujący stronę docelową dla słów kluczowych, dzięki któremu w razie problemów odkryjemy m.in. czy nie mamy problemu z kanibalizacją

    1. Dzięki Roman za wartościowy komentarz.
      Również nie wyobrażam sobie monitorowania pozycji bez stron docelowych. Z kanibalizacją często spotykam się w przypadku WordPress’a – kiedy to „chmura tagów” potrafi zjeść podstronę z ofertą.
      Tak jak wspomniałeś: konwersja, UX, analityka ruchu są mega ważne – dlatego Google Analytics to podstawa mierzenia efektów pozycjonowania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.