Codzienna checklista SEO. 9 SEO-tasków, które powinieneś robić każdego dnia

Codzienna checklista SEO. 9 SEO-tasków, które powinieneś robić każdego dnia

Wiele osób zdaje się zapominać, że niektóre działania SEO powinny być wykonywane regularnie, najlepiej codziennie. Aby strona internetowa odniosła sukces w wynikach wyszukiwania, potrzeba naprawdę dużo czasu i wysiłku, dlatego wszystkie działania SEO powinny być zaplanowane z wyprzedzeniem.

Ostatnio na naszym blogu: Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Jeśli zajmujesz się pozycjonowaniem swojej strony sam, dobrym rozwiązaniem może być stworzenie takiej “checklisty SEO” codziennych zadań – to nic trudnego! 😉 Poniżej możesz zobaczyć naszą propozycję.

1. Monitoruj Google Search Console

Jeśli jeszcze nie znasz Google Search Console, to najwyższy czas, by to zmienić! Bez tego (darmowego!) narzędzia tracisz wiele cennych danych. Dzięki dogłębnej analizie w GSC, możesz odpowiednio zoptymalizować swoją stronę i znacząco poprawić jej funkcjonowanie. Powinieneś sprawdzać swoje konto praktycznie codziennie, a szczególną uwagę zwracać na:

  1. Liczbę użytkowników odwiedzających Twoją stronę z wyników organicznych (suma kliknięć) oraz ilość razy, kiedy pojawiła się ona w wynikach wyszukiwania Google (suma wyświetleń). Dzięki codziennej analizie ruchu organicznego, będziesz mógł na bieżąco monitorować, czy liczba odwiedzających Twoją stronę rośnie, a jeśli tak, to co ma na to wpływ – optymalizacje na stronie? A może niedawna aktualizacja algorytmu?

Tip: Możesz w łatwy sposób porównać całkowitą liczbę kliknięć i całkowitą liczbę wyświetleń z ubiegłym okresem. Ułatwi Ci to sprawdzenie, czy widoczność Twojej strony w Google rośnie.

  1. Najpopularniejsze strony i słowa kluczowe. Google Search Console to również świetne narzędzie do tego, aby sprawdzać, które słowa kluczowe mają największy potencjał by skonwertować. Słowa kluczowe, na które Twoja strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania stale się zmieniają, dlatego warto sprawdzić, które z nich są obecnie najczęściej wyszukiwane – pozwoli to na szybką reakcję na ewentualne zmiany.

Ponadto, możesz sprawdzić, które podstrony są obecnie tymi najczęściej odwiedzanymi przez użytkowników. Regularnie zamieszczasz artykuły na swoim firmowym blogu? A może właśnie wprowadziłeś do oferty nowy produkt? Kontroluj – przynajmniej kilka razy w tygodniu – czy Twoje artykuły lub produkty cieszą się popularnością w sieci.

  1. Raport Stan w indeksie – liczba wszystkich stron przeszukanych przez Google.
  2. Błędy strony internetowej, o czym więcej piszemy niżej.

2. Monitoruj Google Analytics

Google Analytics to kolejne świetne narzędzie oferowane przez Google. Dzięki niemu będziesz mógł przede wszystkim monitorować ruch na stronie i swoich odbiorców. Dane dostarczane przez Google Analytics będą przydatne do planowania wszystkich kampanii marketingowych, a następnie do mierzenia ich skuteczności.

Co należy monitorować na co dzień?

  • ilość zarejestrowanych sesji,
  • liczbę odwiedzających Twoją stronę,
  • ilość czasu spędzonego na danej stronie,
  • źródła ruchu na stronie (kanały direct, social, organic, referral itp.),
  • współczynnik odrzuceń (bounce rate)
  • ruch użytkowników [skąd pochodzą użytkownicy (lokalizacja), z jakich urządzeń wchodzą na Twoją stronę internetową (komputer stacjonarny, tablet, urządzenia mobilne)],
  • konwersje.

3. Analizuj konkurencję

Jeśli chodzi o SEO (i nie tylko SEO 😉 ), to ciągła analiza konkurencji jest absolutnie konieczna – staraj się zawsze być krok przed swoją konkurencją w sieci! Dzięki codziennej analizie, będzie to możliwe.

Jakie elementy powinieneś obserwować?

Ogółem:

  • Czy Twoi konkurenci wprowadzają nowe produkty do asortymentu?
  • Czy zmieniają ceny lub oferują zniżki?
  • Czy prowadzą sezonowe kampanie marketingowe?

Z punktu widzenia SEO:

  • Czy zwiększa się liczba ich backlinków?
  • Czy zamieszczają nowe treści na swoim blogu?
  • Czy są aktywni w mediach społecznościowych?
  • Czy zwiększa się ich widoczność w wynikach wyszukiwania?
  • Na jakie słowa kluczowe zajmują wyższą pozycję niż Ty?

Więcej na temat analizy konkurencji przeczytasz w innym wpisie na naszym blogu: Jak analizować konkurencję w Google? Wpadnij po kilka wskazówek!

4. Sprawdzaj błędy na stronie

Mówiąc o Google Search Console wspomnieliśmy, że można tam też sprawdzić występujące na stronie błędy – analiza błędów na stronie to jedno z najważniejszych codziennych zadań SEO, którego nie należy zaniedbywać.

Błędy wpływają negatywnie na prawidłowe funkcjonowanie witryny – jeśli wystąpi ich zbyt wiele, to może skutkować to zmniejszeniem ruchu na stronie i niższą pozycją w wynikach wyszukiwania. Ważne jest, aby na bieżąco monitorować ewentualne błędy na stronie, a gdy już się pojawią, jak najszybciej je eliminować.

Dzięki Google Search Console możesz codziennie sprawdzać, czy i jakie błędy pojawiają się na Twojej stronie. Idealna sytuacja wyglądałaby tak:

Błędy na stronie - GSC

Na jakie błędy należy w szczególności zwrócić uwagę?

  • 404 (404 page not found) – występuje, gdy serwer nie może znaleźć konkretnej strony.
  • 500 (500 internal server error) – pojawia się, gdy wystąpią wewnętrzne problemy z serwerem.
  • błędne przekierowania – każda strona na Twojej witrynie powinna mieć poprawne przekierowania 301 do głównej wersji strony (np. z HTTP do HTTPS).
  • martwe linki (broken links) – czyli niedziałające linki. Powinieneś je znaleźć i jak najszybciej zastąpić je tymi poprawnymi.
  • duplikacja treści – jeśli na stronie występuje wysoki poziom duplikacji wewnętrznej, Google może nałożyć na tę stronę karę – pamiętaj o unikalnych treściach!
  • niebezpieczne strony – każda strona powinna mieć ważny protokół HTTPS (strony bez tego protokołu uważane są za niebezpieczne).

5. Kontroluj szybkość strony

Szybkość strony internetowej od lat jest jednym z czynników rankingowych Google – pisaliśmy już o tym nieraz. Jeśli chcesz odświeżyć sobie ten temat, to polecamy zapoznać się z innymi wpisami na naszym blogu: Jak skrócić czas ładowania strony – 10 trików i Prędkość strony – jak ją mierzyć? 7 przydatnych narzędzi

Elementy, które powinny być poprawione w pierwszej kolejności (mają one największy wpływ na szybkość ładowania strony) to:

  • rozmiar grafik,
  • łańcuchy przekierowań,
  • czas reakcji serwera,
  • nieskompresowany kod HTML, CSS lub JavaScript.

Po poprawieniu szybkości działania strony, należy ją stale monitorować.

6. Monitoruj pozycje słów kluczowych

Prawdopodobnie nie będzie to dla Ciebie zaskoczeniem – powinieneś sprawdzać pozycje najważniejszych dla Ciebie słów kluczowych praktycznie każdego dnia. A szczególnie w dwóch przypadkach:

  1. kiedy wprowadzasz jakiekolwiek zmiany na stronie, zarówno pod względem treści jak i zmian technicznych,
  2. kiedy Google ogłasza aktualizacje algorytmu głównego.

(Jeśli chcesz wiedzieć, czego dotyczy aktualizacja głównego algorytmu Google z maja 2020 r., to więcej na  ten temat przeczytasz tu: Google potwierdza aktualizację głównego algorytmu wyszukiwarki – May 2020 Core Update)

Okazuje się, że eksperci SEO zauważają wagę codziennego monitoringu pozycji słów kluczowych. Według badań przeprowadzonych przez Databox, aż 60% ekspertów SEO deklaruje codzienne śledzenie rankingów słów kluczowych.

codzienne czynności SEO
źródło: databox.com

7. Bądź aktywny w social mediach

Już wielokrotnie wspominaliśmy, że media społecznościowe mają ogromny wpływ nie tylko na kreowanie wizerunku marki czy poprawę komunikacji z Klientem, ale także na SEO (sprawdź jaki jest wpływ mediów społecznościowych na pozycjonowanie). A ponieważ social media mają bardzo wysokie parametry, a także odnotowuje się na nich spory ruch, to Google docenia firmy, które mają aktywne konta na kilku mediach społecznościowych.

Wykorzystaj swoje konta do zamieszczania wartościowych treści, które zainteresują i zwiększą zaangażowanie użytkowników. Dodałeś najnowszy artykuł na swojego bloga? Powiedz o tym swoim obserwatorom na Facebooku czy LinkedInie. A może ostatnio miało miejsce ważne wydarzenie w Twojej firmie? Dodaj zdjęcia na swój profilu na Instagramie. Możliwości jest cała masa!

8. Zadbaj o backlinki

Google wręcz uwielbia strony internetowe, które mają dużą liczbę backlinków z niezawodnych domen o wysokich parametrach. Szczególną uwagę zwróć na utracone backlinki – miej na to oko i kontroluj, czy nie utraciłeś żadnych cennych linków. Wiele osób nie docenia linków przychodzących, jednak mają one naprawdę ogromną moc pod kątem SEO, więc powinieneś upewnić się, że ich liczba rośnie, a nie maleje.

Co ważne, backlinki powinny pojawiać się stopniowo, w przeciwnym razie Google uzna to za manipulację lub spamowanie i będzie karać Twoją stronę. Zalecamy regularne sprawdzanie swojej strony w Ahrefsie i monitorowanie, czy wzrost liczby backlinków powoduje zwiększenie autorytetu domeny.

Nie do końca wierzysz, że linki zwrotne mają wpływ na URL rating? Oceń to sam!

Na początku współpracy z Delante:

profil backlinków

Po trzech miesiącach współpracy z Delante i stałym wzroście backlinków oraz domen odsyłających:

profil backlinków po procesie SEO

9. Optymalizuj content

Content is king! Chcesz osiągnąć sukces w SEO? Musisz zadbać o aktualność, unikalność i wysoką jakość publikowanych treści.

Podczas ich tworzenia pamiętaj o tym, by:

  • dostosować je do potrzeb grupy docelowej,
  • używać słów kluczowych, które są ważne dla Twojej firmy i mają duży potencjał do konwersji,
  • skupiać się na treściach długiej formy (np. artykułach blogowych),
  • aktualizować treści,
  • dodawać odniesienia do ankiet, case studies lub cytatów znanych osób, co zwiększy wiarygodność Twoich treści.

Zadbamy o Twoją widoczność w sieci - Delante

Wnioski

Jeśli chcesz, aby Twoja strona odniosła sukces w wyszukiwarce, musisz stale monitorować efekty swoich działań SEO. Polecamy stworzenie listy codziennych, cotygodniowych i comiesięcznych SEO tasków, co pozwoli na kontrolowanie widoczności strony w wynikach wyszukiwania, ruchu w sieci oraz pozycji słów kluczowych przez cały czas! 😉

(3)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (3)
  1. Super checklista, na pewno się przyda! 😀 GA i SC jak napisał mój imiennik powyżej to była już rutyna, jednak niektóre podpunkty nie były na naszej liście. Musimy poprawić. Dzięki!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Artykuły sponsorowane to forma reklamy, która z jednej strony może bezpośrednio przekładać się na zdobywanie klientów, a z drugiej może również wspierać SEO Twojej strony. Tych celów nie zrealizujesz jednak byle jaką treścią. Powinna być ona przemyślana. Jak napisać dobry artykuł sponsorowany? Co ma kluczowe znaczenie? Czytaj dalej.

Czytaj więcej
Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Społeczność internetowa to wyjątkowo silne narzędzie marketingowe. Wzajemne udostępnianie sobie treści przez użytkowników stanowi ogromny potencjał w kontekście działań promocyjnych i sprzedażowych. Ciekawym przykładem tego, jak różną formę może przybierać, jest marketing wirusowy. Kampanie te potrafią być zarazem niezwykle kreatywne, skuteczne i opłacalne. Na czym polega Viral Marketing i jakie znaczenie może mieć w e-commerce?

Czytaj więcej